En, ondernemer… ben jij een Houston of een New Orleans?

Een weekje de toerist uithangen in de VS. Om precies te zijn: naar zowel New Orleans als naar Houston. Een groter contrast kun je je bijna niet voorstellen. Houston is groot, zakelijk, en heeft een cultuursnuiver als ik niet heel veel te bieden. New Orleans daarentegen… zuidelijk, swingend, relaxed. In één woord: heerlijk!

En wat doet de toerist die weinig tijd heeft? Die gaat op zoek naar de bezienswaardigheden die je gezien moet hebben. Dat is in New Orleans een stuk makkelijker dan in Houston. Deze twee steden hebben weinig overeenkomsten. Ik stort me vol overgave op mijn lijstje van New Orleans. Maar… al doende valt het me toch op dat de meeste attracties in de praktijk minder spectaculair zijn dan verwacht. Van de Voodoo wandeling tot de Swamp Tour, Bourbon Street of Café du Monde… best leuk hoor, maar ook wel overschat. Toch staan er drommen toeristen voor in de rij.

Waarom, vroeg ik me af? Niet dus vanwege de hoge kwaliteit van het gebodene. De beignets van Café du Monde waren lekker, maar de oliebollen van mijn man zijn nog veel lekkerder! Maar daarvoor staan ze niet in de rij… Bij Café du Monde, dat 24/7 (!), jaar in jaar uit geopend is, staat echter bijna permanent een lange rij wachtenden.

En toen viel het me in. Mensen komen niet alleen voor de bezienswaardigheid. Ze komen vooral voor het verhaal. Om heel even deel uit te maken van dat verhaal. Het zijn verhalen over moed, rampspoed, heldendom, saamhorigheid en overleven. Dát is het verschil tussen Houston en New Orleans: de ene heeft weinig verhalen, de andere heeft ze in overvloed. En voor die verhalen komen mensen in grote getale.

Voor ondernemers geldt natuurlijk precies hetzelfde! De ondernemer met een authentiek en boeiend verhaal trekt klanten aan. Een verhaal waarvan mensen denken: wow, daar wil ik meer van weten, werkt als een magneet! Hoe kan jouw verhaal zo aantrekkelijk zijn dat mensen ervoor in de rij willen staan? Wat wil jij zijn; een Houston of een New Orleans? Laat het me weten, wellicht ontdekken we het samen!

Blog door: Klaar Zegers | www.stadoogst.nl