Humor en ondernemen

Lachen is gezond. We weten het allemaal. En voor een goede lachbui is humor nodig. Humor is ook erg belangrijk in het ondernemen. Misschien is het wel de meest onderschatte eigenschap. Geen enkele ondernemerstest toetst de humorscore. Ik spreek nogal wat adviseurs die een hoop verstand hebben van ondernemen en daar anderen in adviseren. Het gaat dan over marketing, verdienmodel of financieel plan, maar nooit over humor. Het wordt daardoor allemaal gruwelijk serieus en wie wordt daar nou blij van?

Gek eigenlijk, want ik durf te beweren dat humor niet alleen belangrijk is om de lol er in te houden, maar het levert je ook een hoge gunfactor en dus klanten op. Je bedrijf gaat er van groeien. Nu zijn er vele soorten humor, maar niet alle soorten zijn even geschikt. Het is niet handig discriminerend of kwetsend te zijn, zeker als je niet weet wat je gesprekspartner vindt van bijvoorbeeld vrouwen in de overgang, buitenlanders of dikke mensen, waar jij net een serie hele foute grappen over hebt gemaakt. Humor ten koste van anderen kun je beter bewaren voor je privéleven. Of helemaal achterwege laten.

De allerbeste vorm van humor is zelfspot. En net zoals veel dingen te leren zijn, is deze vorm van humor ook te leren. Het is niet alleen prettig voor de ander als je jezelf eens flink op de korrel neemt maar je wordt er zelf ook een stuk vrolijker van. Je neemt jezelf en je leven gewoon wat minder serieus, en ik denk dat daar een hoop ondernemers enorm van zouden opknappen!

Een goede ondernemer maakt namelijk misstappen. Het hoort er gewoon bij. Dat kan een investering zijn die achteraf niet zo lucratief bleek te zijn, of een samenwerking die totaal misloopt. Zelfspot stelt je in staat om beter te zien waar het mis ging en elke situatie waar je niet om hebt gevraagd te relativeren. Je leermomentje te pakken. Door zelfspot maak je ook je eigen blamage bespreekbaar en kun je met anderen eens hartelijk lachen over die oliedomme ondernemersstreken van jezelf. Dan heb jij er niet alleen wat aan gehad, maar een ander ook. Door je zelfspot wordt je misstap minder groot en jij een stuk sympathieker voor jezelf en voor de buitenwereld.

En dat kan heel gunstig uitpakken, want jouw humoristische kijk op jezelf maakt je een stuk aantrekkelijker voor klanten. De meeste opdrachtgevers zoeken namelijk niet iemand die over zijn eigen ego struikelt. Krachtpatsers die het allemaal net even beter weten missen de gunfactor. Maar een ervaren ondernemer met relativeringsvermogen en humor is als een ‘one size fits all’. En die positieve beeldvorming kun je echt zelf beïnvloeden.

Daarom wil ik een stevig pleidooi houden voor het vieren van onze misstappen, de verkeerde inschattingen en alle foute beslissingen. Ik breng de mijne graag in. Al was het maar omdat ik graag lach en graag leer. Van mezelf en van andere ondernemers. Doe je ook mee?

Blog door: Klaar Zegers / www.ikonderneemhet.nl